Kolej i tramwaj – bliskich spotkań ciąg dalszy…

Posted on czwartek, Sierpień 23rd, 2012 o 11:43 w

Proponowane w artykule pt. „Kolej w mieście… i nie tylko”, opublikowanym w numerze „SW” (nr 4/2012 (40) kwiecień 2012), wschodnie uzupełnienie „okólnej” linii SKM (m. in. przez obszar Wielkiej Wyspy) byłoby poprowadzone w pasie terenu dotychczas zarezerwowanym pod inwestycję ulicznego układu komunikacyjnego zwanej „Obwodnicą Śródmiejską”. Od ul. Paderewskiego, po nowych mostach nad kanałem żeglownym, projektowane torowisko SKM krzyżowałoby się z ulicami: Kwidzyńską i Kowalską, by następnie wpiąć się istniejącą linię kolejową, kończącą się na stacji Wrocław Sołtysowice.

Stałe przystanki przesiadkowe (oznaczone żółtymi kółkami na il. nr 1) zlokalizowane byłyby na skrzyżowaniu z ul. Kwidzyńską i ul. Krzywoustego, zaś na żądanie – na skrzyżowaniu z ul. Kowalską (żółta linia przerywana na il. nr 1).

Wspomniana stacja kolejowa mogłaby się również stać końcowym przystankiem przedłużonej (od pl. Kromera) nowej linii tramwajowej.
Wzdłuż linii SKM, na odcinku od ul. Kwidzyńskiej do ul. Kowalskiej, mogłoby pojawić się torowisko nowej linii tramwajowej, która poprowadzona przez Psie Pole (w sąsiedztwie stacji kolejowej) kończyłaby się na Osiedlu Sobieskiego (Nowy Zakrzów). Część opisanych propozycji przedstawia ilustracja nr 1.

Ilustracja 1: Proponowany przebieg północnego fragmentu obwodnicy SKM.

W południowej części miasta, mieszkańcy Wojszyc i Ołtaszyna, zapewne z pewnym zniecierpliwieniem czekają na decyzję o losie linii tramwajowej kończącej się obecnie na pętli pod nazwą „Park Południowy”. Zapewne brak decyzji spowodowany jest – w przypadku kontynuacji – koniecznością budowy nowego tunelu w nasypie obwodnicy kolejowej, bądź wyłączenia z ruchu samochodowego istniejącego przejazdu w osi ul. Sudeckiej lub też jego gruntownej modernizacji (z powodu konstrukcji łukowej znacznie ograniczającej jego przepustowość). Propozycje nowych przebiegów przedstawia ilustracja nr 2.

Ilustracja 2: Propozycja przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Ołtaszyna

Bystry analityk zapewne zauważy, że znaczne fragmenty proponowanych przebiegów linii tramwajowych poprowadzono istniejącymi ulicami: zmodernizowaną niedawno ul. Wyścigową bądź wąską ul. Ołtaszyńską. Oczywistym jest stwierdzenie, że rozwiązania takie realizowane będą kosztem ograniczenia, bądź całkowitego wyeliminowania, ciągłego ruchu samochodowego (oczywiście z możliwością dojazdu do poszczególnych posesji po torowisku!).

Tak właśnie w niedalekiej przyszłości będzie w praktyce wyglądać realizacja hasła priorytetu komunikacji zbiorowej… Szczególnie ważnym zatem stanie się zagwarantowanie przestrzeni pod realizację w sąsiedztwie węzłów przesiadkowych parkingów dla samochodów osobowych. W tej części miasta, miejscem takim wydaje się, niestety, jedynie teren w sąsiedztwie skrzyżowania al. Karkonoskiej z ul. Zwycięską (białe kółko z niebieskim środkiem na il. nr 2 ).

p.s. Artykuł ukazał się po raz pierwszy w „Słowie Wrocławian” z lipca 2012 (nr 43) na stronie 6.

Możesz również być zainteresowany

Skomentuj

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top