Między modelem teoretycznym a praktyką polityczną

Posted on wtorek, 22 maja, 2012 o 06:28 w

Dyskusja na temat Rio de Janeiro wywołała skojarzenia z brakiem dyskusji na tematy wrocławskie.Nie tak dawno Stowarzyszenie Akcja Park Szczytnicki ogłosiło konkurs na całościowe rozwiązanie problemu Wielkiej Wyspy. Stowarzyszeniu asumpt do takiego działania dało stanowisko władz miasta w kwestii konieczności wschodniego “domknięcia” Obwodnicy Śródmiejskiej. Na konkurs wpłynęło siedem prac. Większość z nich postulowała – ze względu na unikalny w skali europejskiej charakter kompozycji przestrzennej WW – przeniesienie owego “domknięcia” OŚ na ul. Opatowicką (z kontynuacją aż do obwodnicy Kowal) i realizację – niezbędnego dla Biskupina i Sępolna –Mostu Południowego, w pewnym oddaleniu (w kierunku wschodnim) od lansowanej przez magistrat “Alei Wielkiej Wyspy. Ważnym dla proponowanego przebiegu była koncepcja budowy dwujezdniowej ulicy w tunelu naziemnym (środkowa dolna ilustracja), pełniącym jednocześnie rolę wału przeciwpowodziowego.

Zarówno fakt społecznej inicjatywy jak i wyniki konkursu zostały zbagatelizowane przez miejskich decydentów. rozwój sytuacji pokazał, że ambitna władza przegrała budowę”Alei WW” w Sądzie Administracyjnymz powodów…formalnych.

Podczas analizy prac konkursowych, uwagę moją zwrócił brak dostępności, unikalnych w skali polskiej obiektów (Park-ZOO-Hala), za pośrednictwem komunikacji zbiorowej (z kierunku dzielnic południowych Wrocławia). Dlatego też – idąc tropem zaproponowanym przez uczestników konkursu – zasugerowałem, aby osią dotychczasowego “domknięcia” wprowadzić w obszar WW komunikację szynową, wyprowadzoną z wrocławskiego Dworca Głównego. Doprowadzenie w rejon projektowanej przeprawy odbywałoby się ulicą Na Niskich Łąkach. Łącznik proponowałem zakończyć na stacji Wrocław Sołtysowice. W wyniku tego obszar centralny miasta mogłaby opasać bezkolizycja obwodnica kolei miejskiej.

Oba teoretyczne modele, zdaniem decydentów lub zaprzyjaźnionych dziennikarzy, zasługują jedynie na zamilczenie
. O przepraszam, pomysły APS zasługują jeszcze na epitety, z których stwierdzenie “idiotyczne” zdają się być przysłowiową bułką z masłem…

p.s O jakości dyskusji wrocławskich świadczy “odwaga” autora strony, który o sobie napisał:

Autorem tej strony jest młody wrocławianin. Nie z wyboru, lecz rodowity. Wkurza go obecna polityka komunikacyjna miasta, megalomania i przereklamowanie miasta jako doskonałego miejsca dla turystów, a nie dla mieszkańców. Irytuje go to, że włodarze mówią, że stawiają na komunikację miejską, a ich działania zupełnie temu zaprzeczają. Nie podoba mu się wizja budowania, poszerzania istniejących dróg do absurdalnych amerykańskich standardów autostradowych, obniżanie standardu transportu publicznego i podwyższanie cen biletów, które napędza to całe błędne koło.Autor jest także założycielem strony o komunikacji miejskiej, którą prowadzi od 8 marca 2007 r., a co się zwie Transportnews.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Top